Chorvatsko
Chorvatsko je pro nás něco jako “domácí” lokalita a myslím, že snad ani není nutné ho představovat…
Ale pro ty co ještě nikdy nejeli do Chorvatska na loď: Chorvatsko má přibližně 700 ostrovů, ještě více malebných přístavů a zátok. Najdete zde klidné a čisté moře. Zdejší turistický průmysl zahrnuje i yachting, takže vše funguje poměrně dobře a je to ideální místo pro začínající jachtaře. Maríny jsou na dobré úrovni, lodě se vyvazují k molu na mooringy a na příliv a odliv můžete v klidu zapomenout! Navíc dnes jsou téměř všechny chráněné zátoky osazeny bójemi, takže se sice musí platit, zato ale stojíte bezpečněji než na kotvě a do zátok se vejde mnohem více lodí. Zdejší městečka a vesnice kolem moře jsou okouzlující a přes den ještě najdete krásná opuštěná místa na kotvení. Najdete zde i plno kvalitních restaurací, kaváren a cukráren.
Chorvatsko má ještě hlavní výhodu v dobré dosažitelnosti autem. I když dnes je i často využívaný let z Prahy do Splitu, dále se létá do Zadaru a Dubrovíku. Lodě se dají pronajmout ve většině marín podél pobřeží, takže záleží hlavně na tom, kam se rozhodnete plout.
Novinkou letošní sezony je “Jachtařský” autobus na trase Praha – Brno – Chorvatské maríny! Jde o ideální spoj luxusním autobusem, při kterém vaše dovolená začne již v nástupní stanici! V případě zájmu o tuto možnost nás kontaktuje!
V případě že do Chorvatska přeci jen poletíte, uvádím vzdálenosti marín od letiště:
Split (SPU) – Sukošan: cca 120km
Split (SPU) – Biograd: cca 100km
Split (SPU) – Marína Jezera: cca 72km
Split (SPU) – Šibenik: cca 55km
Split (SPU) – Primošten: cca 35km
Split (SPU) – Rogoznica: cca 30km
Split (SPU) – Trogir: cca 5km
Split (SPU) – Kaštela: cca 12km
Dubrovník (DBV) – Dubrovník: cca 10km
Zadar (ZAD) – Sukošan: cca 12km
Zadar (ZAD) – Zadar: cca 14km
Zadar (ZAD) – Biograd: cca 30km
Zadar (ZAD) – Murter: cca 70km
Chorvatsko je destinace, kam se většina našich jachtařů vydává pouze na týden a proto jsou tak i navrženy následující doporučené trasy. To ale nevadí, protože při delší plavbě můžete vše libovolně kombinovat! Navíc vám vše může slušně zamíchat i počasí!
Kam se tedy vydat? Největší marinou plnou charterových lodí v Chorvatsku je Marina Dalmácia v Sukošanu. Leží uprostřed Chorvatska, pár kilometrů jižně od Zadaru a to z ní dělá ideální místo pro start většiny plaveb, následující doporučené trasy proto vycházejí právě odtud.
První doporučená trasa na jih:
Den první (sobota): v marině Sukošan (ale stejně tak třeba i Zadar, Biograd, Murter…) si po poledni přeberete loď a jak jen to půjde vyplujte! Vydejte se na jih k ostrůvku Žminjak , který je těsně před Murterem. Můžete se chytit u mola nebo na boji patřící k restauraci. K večeři doporučuji jít právě sem a dejte si steak z tuňáka! Lepší jsem na Jadranu ještě nejedl!
Den druhý (neděle): Další den se vydejte na delší prejezd k ostrovu Vis, do přístavu Komiža. V Komiži je městské molo asi pro 30 lodí a velké množství bójí. Nicméně v sezóně je pravidelně vše obsazeno a je potřeba dorazit sem včas. Komiža je krásný, romantický přístav, téměř nezkažený socialistickou architekturou. Je zde také velké množství barů, cukráren a restaurací. Mezi mé nejoblíbenější tu patří Jestožera a Bako. Jestožera je bývalá sádka na langusty (jestog=langusta=lobster) a odtud pochází i její jméno. Z moře se dá na dinghy zajet přímo doprostřed restaurace! Bako je hned vedle na nábřeží a je také dobře přístupná z vody. Na obou místech je vhodná rezervace.
Den třetí (pondělí): Z Komiži se vydejte na ostrov Biševo kam dorazíte ani ne za hodinu. V zátoce Mezuporat si chyťte bóji a jeďte se podivat na Modrou jeskyni. Je pravda, že tyto výlety jsou čim dál organizovanější a dražší (jede se oficiálním člunem za 70Kn), ale stále stojí za to! Poté se vydejte na jih Biševa a navštivte Medvědí jeskyni. Tam už můžete na dinghy sami a je snad ještě lepší! Najdete ji cca.100 m západně od mysu Biskup a někdo musí zůstat na lodi, protože tu nejde kotvit. Nakonec se vydejte do zátoky Porat, kde na některé z 5 bójí můžete zůstat přes noc. Další max. 2 – 3 lodě se ještě vejdou na kotvu. V zátoce je hezká písečná pláž a dvě jednoduché restaurace.
Den čtvrtý (úterý): Z Biševa se vraťte k ostrovu Vis a plujte jižní stranou. Přes den tu najdete několik kouzelných zátok. Mezi mé oblíbené patří Bili Rat která je krásná a bývá často prázdná a samozřejmě Stiniva. Stiniva je asi nejhezčím místem tady, zato však také nejplnějším… často tu ani nezakotvíte! Pěkné kotvení je také kolem ostrova Budikovac a v zátokách Smokva a Stončica na severovýchodní staně Visu. Na noc doporučuji doplout do přístavu Vis, kde můžete stát u břehu s mooringy nebo na bójích. Má oblíbená restaurace ve Visu je Villa Caliopa. Restauraci najdete uprostřed Visu v zahradě z 18 století a rozhodně si nenechte ujít krémovou polévku z lobstra…
Den pátý (středa): Pokud potřebujete doplnit vodu, doplňte ji právě ve Visu a poté se vydejte směr Hvar. Cestou se můžete zastavit na koupání na Paklenich ostrovech a dál máte víc možností. Pokud se chcete dobře najíst a nechce se vám přímo do města, máte na výběr ze zátoky Vinogradišće a průlivem mezi ostrovy Planikovac a Marinkovac. Vzdálenější, ale pěknou alternativou je ostrov Ščedro a zátoka Lovišče dál na východ. Můj tip je ale Hvar – Hvar. Je potřeba sem dorazit včas, ideálně mezi 13 – 14 hodinou a vyvázat se na západní straně u bójí, se zádí za břeh. Odpoledne si pak užijte ve Hvaru. Vydejte se na procházku do pevnosti nad městem, vyberte si pěknou restauraci k večeři (je jich tu plno) a před západem slunce vyhledejte Hula Hula Bar… Odtud je ten “nej” západ slunce na Hvaru a zde i startuje noční život na Hvaru…
Den šestý (čtvrtek): Vstáváte až po jedenácté?! To je tady normální! Vykoupejte se a pokračujte na Primošten! Cestou se můžete ještě zastavit na koupání – třeba v zátokách Jorja nebo Tatinja na Šoltě. K Primoštenu můžete v klidu doplout později navečer, protože je tu dost bójí a hlavně plno místna na kotvení. Pokud chcete více do přírody, můžete místno do Primoštenu plout na ostrovy Žirje, Kakan nebo Kaprje a vybrat si některou zátoku tam.
Den sedmý (pátek): Pátek bývá posledním dnem na vodě a je potřeba si ho užít! Cestou k Sukošanu se zastavte na koupání u ostrova Vrgada, nebo do zátoky Triluke na jihu ostrova Pašman. Navečer pokračujte do mariny v Sukošanu, u vjezdu nezapomeňte dotankovat loď. Pokud nemusíte vracet loď již v pátek večer, můžete ještě zůstat přes noc v přístavu Kukljica na jihu ostrova Ugljan – přímo proti Sukošanu. V Kukljici mám oblíbenou restauraci Stari Mlin a cukrárnu Hajduk. Večer si tu v klidu můžete naplánovat další plavbu!
Den osmý (sobota): ráno – obvykle do 9:00 vrácení lodě a odjezd.
Druhá doporučená trasa na severozápad:
Den první (sobota): po převzetí lodě a nalodění opět co nejrychleji vyplujte! Vydejte se severozápadním směrem, kolem Zadaru až k ostrovu Molat. Mé oblíbené místo ke kotvení je zde zatoka Jazi. Je to jedno z mála fajn zátok, kde se dá dodnes kotvit zdarma. Večer můžete vyrazit přes kopec do přístavu Molat na večeři. Další možností je zastavit na bojích mezi ostrovy Molat a Ist.
Den druhý (neděle): Z Molatu pokračujte na ostrov Ilovik. Tady se kotví na bojích mezi ostrovy Ilovik a S . Ilja. Předtím se můžete zastavit na koupání v zátoce z jižní strany Iloviku, ale pěkné koupání je i přímo v kotvišti. Bývá tu často docela proud a tím pádem čistá voda. Na břehu najdete několik fajn restaurací, obchůdek a cukrárnu. Pár lodí se vejde i k molu.
Den třetí (pondělí): Z Iloviku pokračujte na ostrov Susak a zakotvěte na koupání v bezejmenné zátoce na jihozápadě ostrova. Určitě si vyšlápněte nahoru na kopec nad zátokou, je to blíž, než to vypadá a je odsud krásný výhled. Ostrov Susak je zvláštní tím, že ho celý pokrývá několikametrová vrstva písku a je porostlý bambusy. Odpoledne přijeďte do přístavu nebo na kotviště s bójemi před přístavem a na večer se vydejte do městečka. Městečko je rozděleno na část kolem přístavu a horní část s kostelem, která je obzvlášť malebná.
Den čtvrtý (úterý): Další den nemusíte nikam chvátat, protože na Mali Lošinj je to jen asi hodina plavby. Pokud chcete naplout a vidět více, můžete se přes den ještě podívat na ostrov Unje. Odpoledne pak přejeďte na Mali Lošinj. Zakotvíte v maríně přímo uprostřed krásného městečka, kde to žije. Je potřeba dorazit sem včas, protože kolem třetí odpoledne se vše začne rychle plnit! Všeobecně v Chorvatsku platí, že čím je hezčí a klidnější počasí, tím se lodě vracejí později do přístavů. Když je ale počasí nestálé a větrné, bývá v sezoně všude plno už kolem druhé až třetí hodiny odpoledne!
Den pátý (středa): Dalším cílem k doporučení je ostrov Silba. Já tu nejraději kotvím v zátoce Sv.Ante na jihozápadě ostrova, odkud vede hezká procházka do vesnice. Další možností na Silbě je přístav z východní strany a bóje před ním. V přístavu je pak má oblíbená restaurace Silba. Její majitel je “trochu divnej”, ale jídlo – hlavně ryby mají super!
Den šestý (čtvrtek): Ze Silby přejeďte rovnou na Dugi Otok do zátoky Sakarun na severozápadě ostrova. Je tam krásná bílá pláž – jedna z nejhezčích v Chotvatsku a docela fajn kotviště s bójemi. Můžete zde zůstat i na noc, ale podle mne je lepší na noc přejet buď do zátoky Pantera / Veli Rat, nebo ještě lépe do zátoky Soline. V Soline je několik bójí a na břehu nový kemp Mandarino s restaurací – mluví se tu česky a točí Plzeň…
Den sedmý (pátek): Před cestou zpět k Sukošanu se ještě zastavte na koupání u vraku. Ten leží na mělčině poblíž dvou ostrůvků severozápadně od Pantery. Menší vrak najdete i v zátoce Soline! Dále doporučuji pokračovat k ostrovu Ugljan s poslední zastávkou na koupání. Navečer pokračujte již stejně jako u předchozí plavby do mariny v Sukošanu. Při příjezdu od severu doporučuji dotankovat naftu již v přístavu Preko na Ugljanu! Je tu mnohem menší provoz a o malinko levnější nafta. Pokud nemusíte vracet loď v pátek večer, můžete ještě zůstat přes noc v přístavu Kukljica na jihu ostrova Ugljan a do Sukošanu přejet brzy ráno.
Den osmý (sobota): ráno – obvykle do 9:00 vrácení lodě a odjezd.
Pokud se rozhodnete pro plavbu po Chorvatsku, určitě se na nás obraťte a pomůžeme vám vše připravit!